BlenderKör
Amit ma megtehetsz...
  • Kezdőlap
  • 3D IC
  • Okoska
    • Leckék
      • 0. óra - 3D Alapok elmélet
      • 1. óra - GUI és egyebek
      • 2. óra - Billentyűzet
      • 3. óra - Alapműveletek
      • 4. óra - Görbék
    • Projektek
  • Fórum
  • Letöltések
    • .blend
    • Archivum
  • Hivatkozások

3. óra

Kijelölés, és a 3+ alapművelet, amit minden körülmények között tudni kell!!

A Kijelölés

Nagyon fontos! A kijelölés művelete az egér jobb gombjával történik. Ha írott formában hivatkozom rá, akkor a JEG rövidítést fogom használni. (Jobb Egér Gomb). Több objektum kijelölése is ugyanígy végzendő, de ekkor a [Shift] billentyűt is le kell nyomni a JEG-el együtt!
Vagyis a többszörös kijelölés: [Shift]+JEG szerint lesz jelölve. (Megjegyzés: adott billentyűzet-kombinációnál mindkét lenyomott billentyű szögletes zárójelbe kerül - pl.: [Shift]+[AKey]).

A 3 alapművelet

Mozgatás (Gear) - Forgatás (Rotate) - (át)Méretezés (reSize)
(Az angol kifejezésben szereplő nagybetű a művelethez rendelt HotKey, vagyis forró billentyű. HotKey-ről a 2. óra anyagában megtalálod a szükséges információt! Az elektronikus anyagban én következetesen a billentyű jelölését egységesen szögletes zárójelekbe teszem, és mögé írom a Key szót, utalva, hogy ez egy (vagy több) billentyű lenyomását igényli.)
Tehát: a három alapművelet leírás-módja ezek után: [GKey] - [RKey] - [SKey] (remélem érthető)

Mozgatás (Gear - [GKey])

Eredménye az alábbiakban látható (gif-animáció)

Apró kiegészítés: a kocka útvonalának az X tengely lett kiválasztva. A teljes leírás ennek megfelelően: Cube JEG - [GKey] - [XKey] - Egérmozgatás a kiválasztott irányban.
Az X billentyűvel ([XKey]) lett kijelölve a mozgatás iránya.

Forgatás - (Rotate - [RKey])

Az alábbi animációban szintén X tengely mentén forgatom a kockát.

A teljes leírás: Cube JEG - [RKey] - [XKey] - Egérmozgatás körbe.

Átméretezés (reSize - [SKey])

Az alábbi animációban a tárgyat annak középpontjától (pivot) számítva nagyítom, illetve kicsinyítem.

Az átméretezésnél is megadható, hogy mely tengely mentén legyen más mérete a kijelölt tárgynak. Alapértelmezetten mindhárom kiterjedés (X, Y, Z) változik.

Mindhárom esetben pontos érték is megadható billentyűzetről. Ennek gyakorlatát az órán végezzük el!

+ Művelet (ami nem más, mint az előzők, csak kicsit másként)

Alapértelmezetten bekapcsolt állapotban kapunk egy 3d Manipulator nevű eszközt (ami kikapcsolható). Ezzel szintén elvégezhető a fenti három művelet, csak egérrel. Akinek ez a kényelmesebb eljárás, ezt is használhatja. A három művelet más-más grafikai megjelenésű. Ebben segítség az alábbi animáció!

  • A nyílvégű manipulátor = Mozgatás
  • A kör(ök) manipulátor = Forgatás
  • A kockavégű manipulátor = Átméretezés

Kezdőlap > Okoska > Leckék > 3. óra - Alapműveletek

Hírek

A Szakkör újra indul

2014.12.15 16:57
Nem írnék hosszú részleteket. ezt fentebb megtettem. Talán...

A szakkör szünetel

2014.05.14 19:35
Elnézést mindazoktól, akik csendes, külső szemlélőként...

4. projekt - Kávéscsésze

2014.02.06 23:10
Az eddig elsajátított "tudáshoz" hozzátettük a görbe alapú...
Összes cikk
1 | 2 | 3 > >>
Készíts ingyenes honlapotWebnode
  • Kezdőlap
  • Oldaltérkép
  • RSS
  • Nyomtatás
 
A Webnode által fejlesztett oldal
Indítsd el saját weboldalad ingyen!
Kezdd itt