Nagyon fontos! A kijelölés művelete az egér jobb gombjával történik. Ha írott formában hivatkozom rá, akkor a JEG rövidítést fogom használni. (Jobb Egér Gomb). Több objektum kijelölése is ugyanígy végzendő, de ekkor a [Shift] billentyűt is le kell nyomni a JEG-el együtt!
Vagyis a többszörös kijelölés: [Shift]+JEG szerint lesz jelölve. (Megjegyzés: adott billentyűzet-kombinációnál mindkét lenyomott billentyű szögletes zárójelbe kerül - pl.: [Shift]+[AKey]).
Mozgatás (Gear) - Forgatás (Rotate) - (át)Méretezés (reSize)
(Az angol kifejezésben szereplő nagybetű a művelethez rendelt HotKey, vagyis forró billentyű. HotKey-ről a 2. óra anyagában megtalálod a szükséges információt! Az elektronikus anyagban én következetesen a billentyű jelölését egységesen szögletes zárójelekbe teszem, és mögé írom a Key szót, utalva, hogy ez egy (vagy több) billentyű lenyomását igényli.)
Tehát: a három alapművelet leírás-módja ezek után: [GKey] - [RKey] - [SKey] (remélem érthető)
Eredménye az alábbiakban látható (gif-animáció)
Apró kiegészítés: a kocka útvonalának az X tengely lett kiválasztva. A teljes leírás ennek megfelelően: Cube JEG - [GKey] - [XKey] - Egérmozgatás a kiválasztott irányban.
Az X billentyűvel ([XKey]) lett kijelölve a mozgatás iránya.
Az alábbi animációban szintén X tengely mentén forgatom a kockát.
A teljes leírás: Cube JEG - [RKey] - [XKey] - Egérmozgatás körbe.
Az alábbi animációban a tárgyat annak középpontjától (pivot) számítva nagyítom, illetve kicsinyítem.
Az átméretezésnél is megadható, hogy mely tengely mentén legyen más mérete a kijelölt tárgynak. Alapértelmezetten mindhárom kiterjedés (X, Y, Z) változik.
Mindhárom esetben pontos érték is megadható billentyűzetről. Ennek gyakorlatát az órán végezzük el!
Alapértelmezetten bekapcsolt állapotban kapunk egy 3d Manipulator nevű eszközt (ami kikapcsolható). Ezzel szintén elvégezhető a fenti három művelet, csak egérrel. Akinek ez a kényelmesebb eljárás, ezt is használhatja. A három művelet más-más grafikai megjelenésű. Ebben segítség az alábbi animáció!